Helpdesk: Met de Helpdesk voor Alles. Wat kan ik voor je doen?
BJ: Ik zoek een goed boek over trauma.
Helpdesk: Ah, en heb je daar een speciaal doel mee?
BJ: Ja, na het voltooien van mijn eerste boek over verlies, burn-out en herstel wil ik gaan schrijven over trauma en herstel.
Helpdesk: Dat lijkt in elkaars verlengde te liggen?
BJ: Jaa, klopt, ik wil me in mijn nieuwe boek nog verder verdiepen in de materie.
Helpdesk: Dat gaat je zeker lukken. Er zijn echt veel goede boeken over trauma.
BJ: Maar hoe vind ik in die hooiberg dan mijn speld?
Helpdesk: Misschien zoek je niet eens naar één speld maar naar meerdere spelden?
BJ: Oh, dat vergroot wel de kans dat ik iets ga vinden!
Helpdesk: Jaa, en waarschijnlijk ga je al heel snel een lijn ontdekken in al die boeken tijdens je literatuuronderzoek. Sommige titels zal je steeds weer tegenkomen. Zij zijn zo wezenlijk dat ze de autoriteiten zijn, andere boeken zijn meer afgeleiden. En je krijgt waarschijnlijk ook nog eens je eigen favoriete hoekje in die hooiberg, dat precies past bij je nieuwe boek.
BJ: Hmm, dat had ik allemaal niet zo bedacht. Ik zocht denk ik geen boek maar een woord!
Helpdesk: En dat woord is?
BJ: Literatuuronderzoek!
Helpdesk: Haha, altijd goed als je iets anders vindt dan je zocht. Ja, literatuuronderzoek is het begin van veel boeken! Dus je kunt nu aan de slag?
BJ: Sterker nog, ik popel!
Helpdesk: Wacht, nog één tip! Van beginafaan goed bijhouden wat je hebt gelezen en wat je in die boeken interessant vindt! Met bladzijdenummers en al. Anders vind je echt nooit meer terug wat je had gevonden en blijf je eeuwig ronddwalen op je zoektocht.
BJ: Ik zal het heel goed bijhouden! Dat is mijn speldenkussen!
Helpdesk: Haha, ik wens je een mooie duik in je hooiberg!
Dankjewel, BJ, Nederland, voor je vraag.