12
Uitstelgedrag

Helpdesk: Goeiedag, met de Helpdesk voor Alles, wat kan ik voor u doen?
WS: Ik lijd aan uitstelgedrag. Daar wil ik graag vanaf.
Helpdesk: Aha, en heeft u het bij alles?
WS: Nee, nee, dingen die ik leuk vind doe ik meteen!
Helpdesk: Het gaat dus met name om dingen waar u niet veel zin in heeft?
WS: Jaa, het zijn geen erge dingen, erge dingen doe ik ook vaak meteen, maar het gaat om dingen die niet ‘’lokken’’’.
Helpdesk: En wat is er zoal dat niet lokt, als ik vragen mag?
WS: Op dit moment: keukenkastjes schoonmaken, kleren uitzoeken, de hondenmand uitzuigen. En als ik even nadenk vast nog wel meer.
Helpdesk: Ah ja , er komt alleen maar bij he? Er gaat niks vanzelf af…
WS: Nee. De badkamer vind ik ook heel erg, die moet steeds weer opnieuw.
Helpdesk: Jaa, heel tergend… Ik zou om te beginnen in elk geval de hond zelf leren stofzuigen. Iedereen moet toch even zijn steentje bijdragen.
WS: Denkt u dat dat lukt?
Helpdesk: Zeker.
WS: Dat is een heel goed idee!
Helpdesk: Dan gebeurt er in elk geval één ding vanzelf.
WS: Ja, dat zou al zo schelen.
Helpdesk: Het is verder heel lastig badkamers nog dingen aan te leren. Ook keukenkastjes en kleren zijn heel eigengereid eigenlijk. Keukenkastjes verviezen altijd als je niet goed op ze past en ook kleren lijken weinig grip op zichzelf te hebben. Zelfs als ze heel erg slobberen of de gaten erin vallen weten ze niet van ophouden. Ze blijven maar slingeren over die stoel en in die kast.
WS: Ja, onuitstaanbaar!
Helpdesk: Ze hebben echt leiding nodig.
WS: Denkt u?
Helpdesk: Ja, je hebt natuurlijk verschillende vormen van leiding geven. Daar bent u helemaal vrij in. U kunt er zelfsturende units van maken, dan accepteert u hoe zij het doen.
WS: Maar blijf ik in dit geval dan niet met de rommel zitten?
Helpdesk: Waarschijnlijk wel inderdaad. U kunt ook kiezen voor een wat strakkere aanpak. Dan geeft u aan hoe u het wilt en zet de zaken naar uw hand.
WS: Dat klinkt dan, denk ik, het fijnst.
Helpdesk: Prima. Keukenkastjes en kleren gedragen zich na zo’n ingreep trouwens vaak ook best lange tijd weer heel behoorlijk. En van de badkamer schoonmaken heeft u bovendien echt veel meer plezier als u het er eerst een tijd flink bij laat zitten.
WS: Het erbij laten zitten moet je dus eigenlijk ook wel serieus nemen?
Helpdesk: Nou, dat hoeft niet per se natuurlijk maar het is uiteraard wel onderdeel van het proces.
WS: Ah ik snap het, bedankt! In dat geval ga ik denk ik de badkamer eerst zo even wat leiding geven en daarna heel lang laten verslonzen, haha!
Helpdesk: Fijn! Dan volgt de rest vanzelf. Of niet! We wensen u een zalig verslonzen!

 

 

Dankjewel W.S., Renkum, Nederland voor je vraag.


Delen? Wauw: computer zie links, tablet/mobiel zie onder. 
Af en toe post? Meld je hieronder gratis aan.
© de Helpdesk voor Alles

Share This